Voor de LNG-tanker Coral Fraseri voerde Delmeco een modificatie uit aan een bestaande hydraulisch aangedreven jib crane. De modificatie heeft betrekking op zowel de mechanische installatie als de elektrische installatie.

De oorspronkelijke kraanarm werd verlengd van 17 naar 20 meter. Daarnaast is de kraan voorbereid op de toevoeging van een losse module waarmee de kraan met 5 meter extra verlengd kan worden (inclusief een tweede lier). Verschillende belastingsconfiguraties kunnen via een sleutelschakelaar worden ingesteld, waarbij de belasting elektrisch begrensd wordt. De installatie is gecertificeerd volgens DNV ST-0377 (Shipboard Lifting Appliances).

Naast de kraan, heeft Delmeco ook een ontwerp gemaakt van de deck layout, waarbij alle voorzieningen zijn getroffen om de slangen in de rustpositie te kunnen plaatsen en de benodigde equipment voor de LNG verlading ook voldoende ruimte heeft.

De opdracht bestond voor de vakdisciplines werktuigbouwkunde, elektrotechniek en automatisering uit:

  • Modificatie van bestaande hydraulische jib crane
  • Verlenging van de kraanarm
  • Elektrotechnische aanpassingen met instelbare configuraties
  • FAT (Factory Acceptance Test), installatie aan boord en een SAT (Site Acceptance Test)

Opdrachtgever:

Anthony Veder is een Nederlandse rederij gespecialiseerd in het transport van vloeibaar gas, waaronder LNG, ethyleen, LPG en CO₂. Het bedrijf beheert en exploiteert een moderne vloot van gastankers en biedt oplossingen voor klanten in de energie- en chemiesector.